Cum sa obţii inventarul cunoştinţelor necesare pentru kit-ul de marketing – Episodul 2
Allen Nedelcu
Marketing Manager Pluriva
Detectivul Colombo, cu pardesiul lui ponosit, cu trabucul in coltul gurii, este personajul meu preferat din filme. Metoda lui de prindere a criminalilor mi se pare genială. Pentru a rezolva cazurile aparent imposibile, el punea cap la cap toate informaţiile adunate de la locul faptei, din discutiiile cu martorii si cu cei care aveau ceva de spus despre subiect, şi apoi adauga informatiile pe care le gasea in arhiva politiei. De-abia după ce aduna toate aceste date, Colombo prezenta soluţia lui la cazul anchetat, în 100% din cazuri fiind cea corectă.
Productivitate in crerea materialelor de marketing
De ce am început cu Detectivul Colombo acest articol despre Inventarul cunoştinţelor necesare pentru realizarea kit-ului complet de documente de marketing? Pentru că printr-un proces similar trec si oamenii de marketing care lucreaza la redactarea materialelor necesare promovarii produsului sau serviciului de care se ocupa. Ei adună informaţii, analizează puncte de vedere diferite (perspectiva clientului, a utilizatorului, a concurenţei etc.), aşează totul cap la cap şi obţin rezultatul.
Diferenţa dintre o persoană cu responsabilităţi de marketing şi Colombo este aceea că detectivul din filmele americane avea tot timpul din lume pentru a obţine informaţiile necesare prinderii criminalului. Marketingul, în schimb, primeşte „cazuri” după cazuri, pe care trebuie să le soluţioneze la timp. Chiar dacă nu a terminat „soluţionarea cazului”, responsabilul de marketing poate să mai primească încă două-trei cazuri noi. De aceea este necesară o metodă de planificare a obţinerii informaţiilor necesare documentelor de marketing. Cum ar fi Metoda Nedelcu, :D, despre care am inceput să vă povestesc într-un alt articol, publicat aici, pe Salesprocess.ro. Evident că metoda de obţinere a informaţiilor de marketing cu ajutorul inventarului de cunoştinţe este doar o componentă a marketinguli, după cum puteţi afla din cursul Practical M@rketing – Curs intensiv de Marketing pentru B2B susţinut de Salesprocess.ro.
Ideile bune trebuie descoperite cu grijă
La ce bun să aduni atâtea informaţii? Pentru că ideea strălucită ce trebuie să stea la baza unor materiale de marketing remarcabile este exact ca fotbalistul foarte talentat. Nu poţi să te duci la o grupă de copii de cinci ani şi să-i zici unui copil: tu vei fi noul Hagi. Chiar dacă la cinci ani copilul acela este cel mai talentat. Trebuie să creşti la academia de fotbal cât mai mulţi copii, să te ocupi de ei cu seriozitate şi din ei, unul va ajunge foarte bun. La fel şi cu ideile de marketing, atunci când de-abia ai adunat câteva informaţii despre un produs, nu ai cum să spui care din idei va constitui campania principală pentru următoarele luni. Nici lui Messi nu i-a zis nimeni la gradiniţă: „nepoate, tu vei ajunge cel mai bun jucător de fotbal din lume, hai să dai gol pe stadionul mare din Barcelona”.
90% transpiratie, 10% inspiratie
De aceea eu adun atâtea informaţii, câte sunt trecute în lista din Metoda Nedelcu. Chiar nu am de unde să ştiu ce mă va ajuta la un moment dat, de unde „va sări iepurele”. Probabil ca 90% din informatiile obtinute nu vor fi folosite in mod direct in materialele de marketing produse. Dar fara toate aceste informatii, stiu ca imi va fi foarte greu sa scriu acel 10% esential. De aceea este atat important sa incerc sa raspund la cat mai multe din intrebarile din checklist.
Maiestria redactarii textelor de marketing o obtii atunci cand reusesti sa te ”scufunzi” in informatiile despre produs si ramai totusi capabil sa vezi ”the big picture”, ca si cum ai fi detasat de produs. Unele intrebari din checklist pot parea redundante, ca vor sa obtina aceleasi raspunsuri adresand intrebari putin diferite. De fapt este important sa surprindeti toate nuantele din jurul produsului sau serviciului pentru care doriti sa realizati materialele de marketing, de aceea nicio intrebare din lista nu este de prisos.
In procesul de redactare a materialelor de promovare, autorul textelor de marketing va avea mai multe momente de singuratate in fata foii albe tiparite sau de calculator, in care trebuie sa produca ideile centrale. Chiar daca lucreaza in echipa, omul de marketing are nevoie de perioade de reflectie si de incubatie a ideilor.
Ce riscuri pot apărea atunci când te apuci să aduni atâtea informaţii şi ce se întâmplă când nu poţi obţine datel dorite, vom discuta într-un alt articol. Până atunci, vă reamintesc că inventarul cunoştinţelor necesare pentru crearea unui proiect de marketing este disponibil online.